Costruire e leggere correttamente una tabella o un grafico, partendo da dati appropriati, è un passaggio fondamentale per chiunque voglia sintetizzare, capire, e interpretare criticamente i principali fenomeni demografici, sociali e politici. In questo seminario verranno sviluppate le competenze per il reperimento di fonti di dati, la valutazione della tipologia e della qualità del dato, e l’organizzazione dei dati per la successiva analisi.
Course Content - Part C
LAW & CINEMA
The workshop discusses relevant topics concerning the law in its multiple dimensions through the vision of movies on different social phenomena(integration; LGBTIQ+ rights; environmental rights). In each session of the workshop there will be the presentation of a movie, followed by a discussion, framed in legal terms. External experts will be invited.
The readings will be presented in the first session of the workshop and uploaded on Moodle. Students that do not attend the workshop shall contact the lecturer for the readings.
S. Bartolini, Manifesto per la felicità. Come passare dalla società del ben-avere a quella del ben-essere, Donzelli, Roma 2010.
E. Cabanas, E. Illouz, Happycracy, Come la scienza della felicità controlla le nostre vite, codice, Torino 2019.
D. D’Andrea, E. Donaggio, E. Pulcini, G. Turnaturi, (a cura di), Felicità italiane. Un campionario filosofico, il Mulino, Bologna 2016.
F. De Luise, G. Farinetti, Storia della felicità. Gli antichi e i moderni, Einaudi, Torino 2001.
R. Dworkin, Felicità artificiale. Il lato oscuro del benessere, Tropea, Milano 2006.
F. Rigotti, L’era del singolo, Einaudi, Torino 2021.
Learning Objectives - Part B
Stimolare le capacità di analisi critica e di interpretazione dei dati.
Learning Objectives - Part C
The workshop is designed to provide students the basic knowledge of a number of social phenomena in a legal perspective and to encourage them to critically discuss those phenomena and to be able to express structured and informed opinions. The movies will provide inputs to start mastering the fundamentals of legal reasoning in a comparative and interdisciplinary perspective.
Learning Objectives - Part H
Stimulating the development of critical and reflective skills.
Prerequisites - Part B
Nessuno
Prerequisites - Part C
Passion for cinema
Prerequisites - Part H
No specific requirement is made. It is sufficient a good knowledge of political and social history; and a basic information on the main issues of our time.
Teaching Methods - Part B
Seminari interattivi con gli studenti. Presentazione argomenti ed esercitazioni in classe.
Teaching Methods - Part C
In each session of the workshop there will be the presentation of a movie, followed by a discussion, framed in legal terms. External experts will be invited.
Teaching Methods - Part H
The workshop will consist of both lectures and discussions guided by the professor.
Further information - Part H
No.
Type of Assessment - Part B
Gli studenti (individualmente o a gruppi) dovranno preparare e presentare un breve report di ricerca.
Type of Assessment - Part C
IF YOU ATTEND THE CLASSES:
-active participation the the workshop;
-group-based class presentation on a topic previously discussed and agreed upon with the lecturer
IF YOU DO NOT ATTEND THE CLASSES:
-1 short film review following the template published on Moodle
-a 2000 word paper analysing a movie – to be discussed and agreed upon with the lecturer during office hours (recommended) or by email
Type of Assessment - Part H
Final oral exam or writing of a short paper.
Course program - Part B
- La statistica: cos’è e a cosa serve. Brevi note introduttive ed esempi.
- Dati, fonti e misure per gli studi demografici, sociali e politici.
-Rappresentare le informazioni: grafici e tabelle; come leggere e interpretare i dati; come presentare i risultati
- Open Data: che cosa sono, come trovarli e come analizzarli. Indicazioni per il calcolo di media, varianza, correlazione in Excel
Course program - Part C
The detailed syllabus will be provided during the first classes, via email (upon request) and uploaded on Moodle
Course program - Part H
S. Bartolini, Manifesto per la felicità. Come passare dalla società del ben-avere a quella del ben-essere, Donzelli, Roma 2010.
E. Cabanas, E. Illouz, Happycracy, Come la scienza della felicità controlla le nostre vite, codice, Torino 2019.
D. D’Andrea, E. Donaggio, E. Pulcini, G. Turnaturi, (a cura di), Felicità italiane. Un campionario filosofico, il Mulino, Bologna 2016.
F. De Luise, G. Farinetti, Storia della felicità. Gli antichi e i moderni, Einaudi, Torino 2001.
R. Dworkin, Felicità artificiale. Il lato oscuro del benessere, Tropea, Milano 2006.
F. Rigotti, L’era del singolo, Einaudi, Torino 2021.